Prodej na splátky
Prodej na splátky

Cena dopravy - poštovné

Jak vybrat kočárek?

Jak si tak vzpomínám, zhruba před rokem jsem marně brousila po internetu a hledala jakékoli vodítko pro správný výběr toho nejkvalitnějšího kočárku. Tehdy mi byla každá rada drahá.

Po ročním mateřství na plný úvazek proto nabízím několik vlastních postřehů z každodenní praxe, které se zajisté nevyrovnají odborným testům, ale jsou skutečně ze života. Na co dát při výběru kočárku pozor???

1 - HMOTNOST

Nikdy dříve bych nevěřila, ale hmotnost kočárku je poměrně důležitá. Odlehčenou konstrukci oceníte hlavně v prvních týdnech po porodu, kdy budete celá rozbolavělá a slabá. Rovněž bydlíte-li pod kopcem a do nejbližší sámošky je převýšení snad 200 metrů, nebo zdviháte-li často kočárek do prostředků hromadné dopravy, je příjemnější mít lehké vozítko. Navíc vás budou mít vaši spoluobčané raději, když je nebudete nutit, aby vám pomáhali zvedat opancéřovanou osmitunu.


2- KOLEČKA

Výběr koleček závisí na tom, co s kočárkem hodláte podnikat. Jste li matkou "městského" typu, která uskutečňuje pravidelné pochůzky převážně po upravené dlažbě, oceníte kolečka úzká, případně ještě otočná (tzv. golfáče). Na dlažbě jsou taková kolečka praktická, protože jsou lehká a umožňují snadnou manipulaci. Ovšem pozor, je vhodné aby otočná kolečka měla aretaci do přímého směru, jinak se na hrbolatější dlažbě jízda s kočárkem stává krocením zešílevšího mastodonta.

Jste-li matkou "přírodního" typu, co pro valnou většinu vycházek nabírá směr louky - lesy - příroda, doporučuji kolečka terénní, masivní a tlustá. S takovým obutím vás nezaskočí žádná bahnitá louže, žádné kořeny na lesních pěšinkách, a dokonce i v hlubokém sněhu se budete cítit bezpečnější, protože kolečka se tolik neboří a fungují (s trochou nadsázky) jako sněžnice (vyzkoušeno v závějích!!!). Navíc mám dojem, že nafukovací kolečka tlumí nárazy, takže dítko tolik netrpí otřesy.

3- TYP KOČÁRKU

Omlouvám se všem, kdo čekali doporučení pro hluboký kočárek. Pořídila jsem tzv. kombinaci a plně mi vyhovuje. Dokud byl můj poklad maličký, ocenila jsem vloženou "tašku" s pevným dnem. Byla šikovná i pro časté návštěvy lékaře, protože jsem mohla svou holčičku vyndat z kočárku aniž jsem ji musela budit a pohodlně ji přenesla kamkoli, taška byla teplá, takže fungovala částečně i jako fusak, a umožňovala mi malou v klidu přebalit doslova kdekoli. Jakmile moje holčička vyrostla natolik, že jí taška byla malá (asi v sedmi měsících), to už uměla a chtěla sedět a vyhovovala jí úprava kočárku na "sedačku". Myslím že mám zcela standardní dítě, a tudíž tento postup lze uplatnit i u vás. Jen pozor na následující parametry.

Podložka zad by měla být nastavitelná, nejlépe plynule, ale pokud to nejde, tedy alespoň na tři polohy včetně té zcela horizontální. Sportovní část by měla být opatřena vestavěnými pětibodovými kšíry, takže když objevitelské pokusy vašeho zlatíčka přesáhnou únosnou míru, prostě ho přikurtujete ke kočárku. Zní to krutě, ale stoprocentně se k tomu dopracujete.

Pro ty, kdo budou kočárek převážet autem, je důležitý způsob složení kočárku a jeho rozměry ve složeném stavu, aby se vám vešel do kufru osobního auta.


4 - POTAH A PŘÍSLUŠENSTVÍ

Tahle kategorie vám může hodně usnadnit nebo znepříjemnit život. Dobře si prohlédněte, jakým způsobem se svrchní potah kočárku připevňuje. Nejlepší variantou je podle mého odepínací zip po celém obvodu, protože se vám dítě neodkope a kočárek vypadá pořád upraveně. Když se objeví přeprška, dovnitř nezateče a pokud je venku pěkně, prostě svrchní potah odepnete.

Pokud se váš drobeček narodí na sklonku léta nebo na podzim, doporučuji dát si velký pozor na to, zda svrchní potah má zvýšenou manžetu, která se připevňuje k boudě. Dokud je dítě úplně maličkaté, určitě ho budete chtít chránit před sychravými poryvy větru a mrazem, a pokud manžeta chybí, nebo se nedá připnout k boudě, příliš obličej dítěte neochráníte. Jako velmi šikovný a praktický doplněk se mi ze stejných důvodů jeví i slídová záslepka na boudu, která uzavře kočárek proti rozmarům počasí úplně. Připevní se suchým zipem ke svrchnímu potahu, dítě je úplně schované v teple a závětří, a díky dýchací mřížce nemá nedostatek vzduchu.

V létě oceníte větrací mřížku, která se po odepnutí části boudy promění v moskytiéru. Když je venku třicet a vzduch se nepohne ani o píďu, bývá v kočárku ještě tak o deset stupňů víc a dusno jak v peci. Provzdušněním kočárku ulevíte svému drobečkovi aspoň trošku.

Zeptejte se rovněž, jestli se potah kočárku i boudy snímatelný a lze ho vyprat (nejlépe v pračce). Nestyďte se a nechte si jeho sejmutí předvést. (Při nákupu jsme byli ujištěni že potah snímat lze, prodavačka nám ukázala druky po okrajích potahu, ale ouha, když jsme se o to doma pokusili, zjistili jsme, že mají pouze ozdobný charakter a kočárek je nutné prát "nastojato").

Nezapomeňte si také zjistit, jestli v ceně kočárku je pláštěnka a síťka proti hmyzu, případně i ochranný potah na nohy pro sedící dítě, taška na rukojeť nebo slunečník. Některé kočárky dokonce jako součást příslušenství nabízejí autosedačku.

5- KOŠÍK

Čekáte-li svou první ratolest, možná si úplně neuvědomíte, že nejméně nejbližší rok budete trávit nepřetržitě v její bezprostřední blízkosti. Dítko s sebou musíte vozit všude, tedy i na nákupy, a ty jsou potřeba denně. Košík pod kočárkem by proto měl být a) dobře přístupný, b) dostatečně velký a pevný, c) dobře připevněný. Dobrá přístupnost je důležitá vždy, když potřebujete naložit rozměrnější břemeno v omezeném prostoru (například balík plen u pokladny v supermarketu). Velikost a fortelnost košíku oceníte, jakmile do něj vložíte cokoli těžšího, a z téhož důvodu je potřeba, aby byl ke kočárku dobře připevněný. Jinak se totiž nevyhnete zoufalým situacím, kdy se při cestě z nákupu ozve velká rána a košík i s nákladem křachne o chodník.

6- RUKOJEŤ

Pro maminky nad 170 cm výšky bych vřele doporučila rukojeť s kloubem, který upraví výšku madla. I když se vám při zkoušení kočárku zdá, že hřbet ohýbat nemusíte, po půl roce můžete zjistit: "Ejhle, vzala jsem si boty na vyšším podpatku a musím chodit sehnutá". Záda vás budou bolet i tak, takže proč si přitěžovat ještě kočárkem.

Praktická je i možnost překlopit rukojeť za boudu kočárku. Oceníte to v létě, kdy potvora slunce vždycky svítí přímo do očí vašeho maličkého, ale také v zimě, jako nouzovou ochranu proti poryvům větru. A to vůbec nemluvím o tom, že sedící děti mají rády přehled. Vy, coby součást základní výbavy je absolutně nezajímáte, raději se dívají dopředu po směru jízdy.

Jediný zádrhel, na který je tu potřeba dát pozor, je vzdálenost trubky od kraje kočárku, protože dítko se obvykle rádo drží za postranice a při přehazování rukojeti je snadné mu přiskřípnout prstíky.

Také mechanismus, který tento pohyb umožňuje, je důležitý. Posuvné zarážky na rukojeti, které zpět do zamčené polohy táhne pružina, se po půl roce oběhají a přitáhnout je k sobě vyžaduje vynaložení značné síly. Lepší je prostá páčka.

7 - BRZDY

Co napsat k brzdám. Musí být hlavně účinné a dobře dostupné, pokud máte přehazovací rukojeť kočárku, je vhodné mít brzdy na obou stranách (automobilisté prominou, dalo by se říci na obou nápravách?). Dost nešikovné je brzdit každé kolečko zvlášť, jako vhodnější se mi jeví zabrzdit je obě najednou jedním stiskem nohy (případně páčky - už jsem viděla i kočárky, které mají brzdu přimontovanou na rukojeti podobným způsobem jako na kole).

To by bylo asi tak vše, přeji vám hodně radosti při vybírání vhodného vozítka pro vašeho drobečka, a přidávám ještě stručnou recenzi kočárku Firkon 7, kterého jsem majitelkou.

ad 1) Hmotnost (známka 2) - Firkon nepatří k nejtěžším kočárkům, ale jsou i lehčí. Za obvyklých podmínek je velmi dobře ovladatelný, dokonce jsem ho přenášela přes koleje i se spícím dítětem uvnitř. Nejsem žádná těžká váha a šlo to.

ad 2) Kolečka (známka 1) - naprostá spokojenost s terénními nafukovacími kolečky. Vhodné do města i do lesa, do bahna i do sněhových závějí. Za třičtvrtě roku žádná závada, jen občas trošku vržou, ale to spraví BTX.

ad 3) Kombinace (známka 2) - už jsem psala, jsem spokojená. Dokud bylo dítě maličké, fungoval kočárek jako hluboký, když se posadila a začala vyvádět psí kusy, funguje k naprosté spokojenosti jako sporťák. Snad jen kšírky nejsou úplně tip top. Když je utáhnu, malá je ukřižovaná jako Kristus a vyčítavě na mě hledí z hlubin kočárku. Když popruhy trochu povolím, stačí dva nepatrné pohyby ramínek, je z kšírů venku a chystá se opustit bezpečí kočárku za účelem terénního průzkumu hlavou dolů.

ad 4) Potah a příslušenství (známka 3) - tady je podle mého velká vada Firkonu. Svrchní potah nemá ochrannou manžetu, takže kočárek je v zimě hodně otevřený a nechrání dítě před rozmary počasí. Rovněž je ke kočárku připevněn jen krátkým zipem vpředu, po stranách je volný a chytne se k boudě na každé straně jedním drukem. Když zafouká boční vítr, v tu ránu je v kočárku zima, protože se potah nadzvedne. Druk na boudě jsem utrhla při prvním pokusu o rozepnutí. O tom, že potah z kočárku bez nůžek sejmout nelze, už jsem psala. Moskytiéra není nijak zvlášť velká, ale dostačuje. Součástí příslušenství je malá boudička pro vnitřní tašku a ochranný potah na nožky sedícího dítěte (ten je fajn).

ad 5) Košík je tragédie (známka 5). Je příliš malý, nešikovný, naprosto nepřístupný, uchycený jen šesti druky ke spodním tyčím kočárku. Například balík plen do něj nasoukáte jen s velkým citem pro prostorové zákonitosti. A těžší věci se v něm také vozit nedají, protože druky prostě povolí. Přišli jsme takhle o lahvičku tokajského, které vsákl žíznivý chodník a zbytek nákupu.

ad 6) Rukojeť (známka 4) vyhovuje hlavně matkám standardního vzrůstu, já mám 175 cm a když se občas zahlédnu ve výloze, jsem u kočáru sehnutá jako smrt. Rukojeť přehodit lze, ale pozor na prstíky dítěte. A hlavně, pokud je madlo za boudou, stává se kočárek velmi těžko ovladatelným. Stručně - nadřete se jako zvíře, abyste vybrala malou zatáčku. Také uvolnění mechanismu pro přehození rukojeti po devíti měsících užívání vyžaduje železnou ženu, protože pružiny kladou nebývalý odpor a posouvátka se odmítají posouvat. Když s nimi s vypětím všech sil pohnete, odmítnou zaskočit zpátky do svých pozic, takže se přehození rukojeti za boudu a zpět stává vyčerpávajícím rituálním tancem kolem kočáru.

ad 7) Brzdy (známka 3) jsou funkční, účinné, podle testu iDnes dokonce nejlepší, bohužel jsou však jen na jedné nápravě, a to na té pod boudou. Navíc z nějakého mně neznámého důvodu je každá brzda pro každé kolečko zvlášť. Nepraktické. Abych pravdu řekla, použila jsem je zatím asi třikrát. Raději brzdím o zdi.

Poslední argument - cena (známka 1).

Firkon7 je v porovnání s ostatními velmi, velmi, velmi levný kočárek. V srpnu 2004 jsme za něj dali 5 500 Kč, což byla méně než polovina obvyklých cen. K částce je však nutno připočítat cenu pláštěnky (200 Kč), která vydrží tak tři měsíce, a pokud máte zvídavé dítko, které po jejím nasazení na kočár vztáhne prstíky a rozškube ji na mraky, musíte počítat s tím, že je na jedno použití. Není příliš pevná, já mám za devět měsíců už třetí. A síťku proti hmyzu jsme také kupovali dodatečně (300 Kč) Celkem tedy zatím 6 400 Kč.

Aritmetickým průměrem získáme pro Firkon7 známku 2,6, což potvrzuje můj dojem z něho - průměrný kočárek. Neurazí, nenadchne. Jen ta cena je příjemná.